Op naar Woudsend

Gisteravond rond een uur of 21 begon het wat te regenen, en dat heeft het vannacht ook nog een tijdje gedaan. Ook vanochtend rond 7:30 weer de eerste activiteit vanuit het vooronder. De regen is weg, het lijkt een stralende dag te worden. Na het douchen en dergelijke rond een uur of 10 richting de supermarkt.

Vandaag in twee ploegen, de ene ploeg wil naar de Plus, de andere naar de Poiesz. Er is nog onderling contact over het assortiment, maar helaas voor Pim, beide supermarkten hebben geen geglazuurde donuts.

Het is ongeveer 11:30 als we klaar zijn met het ontbijt, en gereed zijn om te vertrekken. We kijken nog even naar de route, vandaag willen we naar Woudsend. Dat kan met een korte route, en een langere route. We overleggen met elkaar, en gaan voor de korte route, dus over het Slotermeer en dan direct naar Woudsend.

We varen het eerste stukje achteruit, keren lijkt er niet echt in te zitten in Balk. Op het Slotermeer hebben we de wind in de rug. Er wordt nog weer met de kleine bootjes achter de boot aan gespeeld, totdat we ook bijna Pim zijn zeiltje kwijt zijn. Deze is nog net te redden, maar dan knapt het touw van het bootje af…

Er moet een reddingspoging worden opgezet. Gelukkig is het erg rustig op het water, en kunnen we direct keren, en met behulp van het schepnet lukt het om het bootje te redden.

We varen rond 12:15 ongeveer Woudsend binnen, en denken dat we pech hebben, volgens de vaargids wordt de brug in Woudsend tussen de middag niet bediend. Maar we hebben geluk, en we kunnen bijna direct doorvaren.

Zo komen we mooi op tijd aan bij Jachthaven De Rakken. Er is nog plek genoeg. Het aanleggen aan hoger wal is door de forse wind nog wel een klein beetje lastig, maar lukt prima.

Terwijl we liggen en op het achterdek vertoeven trekt er nog een buitje over. Daarna klaart het op, en moeten we al vrij snel de zij flappen een beetje open doen van de kap. Gijs en Pim gaan nog even spelen bij een speeltuintje.

Daarna hebben Pim en Bas zin om te zwemmen in de haven. Dianne blaast de twee grote banden op, en de jongens doen hun Friesche zwembroek van vorig jaar aan. Uiteindelijk blijkt het water nog wel iets kouder dan ze hadden gedacht, dus het valt niet mee om er zomaar in te gaan. Pim springt er wel in, maar komt er direct weer uit. Echt zwemmen komt er niet van, maar lekker dobberen op de band gaat prima.

De vishengels worden nog weer tevoorschijn gehaald, gisteren heeft dat nog niks opgeleverd. Ook pa Bossink maakt de hengel nu klaar. Hopelijk vandaag wat meer gelukt. We hebben verder een rustige zondagmiddag met hapjes en drankjes op het achterdek, en rond 17 uur maken we ons op om naar Woudsend te lopen, en een hapje te eten.

We gaan naar ons vertrouwde adres, Dolce Vita. We komen daar weer op de “zolder” terecht, waar het loei warm is. We eten (bijna) allemaal wat uit de Italiaanse keuken, behalve Pim, hij neemt patat. Helaas hier ook geen curry, net als gisteren, maar wel tomaten ketchup. Gijs jr. krijgt een beste bak spaghetti, maar die krijgt hij niet helemaal op. Hij begon nog dapper met de geraspte kaas, maar daarna werd het minder.

’s Avonds op de boot wordt er nog weer gevist, ge-ezeld, gekaart en van alles wat. Het vissen is nog niet echt een succes. Vandaag weer geen vangst. Wel een haspeltje met een onderlijn en een blinkertje over boord laten vallen. Hopelijk dat we deze week toch nog wat weten te vangen.

Zo rond 22:30 houden we het voor gezien, en vertrekken we richting de kooi. Groeten uit Friesland!