Verslag van 3 juni

Vanochtend hebben we eerst in de jachthaven van Sloten even ons ontbijt gedaan,waarna we richting Woudsend zijn weggevaren, om daar bij een café een bak koffie te drinken. We kwamen echter precies rond de tijd aan dat de brug niet wordt bediend in Woudsend, zodat alle plekken al bezet waren, door mensen die op de brug wachten.

Toen zijn we maar naar Balk gevaren, daar was nog voldoende plek om aan te leggen zodat we daar bij een café een bak koffie konden drinken. Na nog even door Balk te zijn gelopen, zijn we zo rond een uur of half drie weer uit Balk vertrokken.

Daarna ging de reis naar de eindbestemming Echtenerbrug. Onderweg nog even ergens aangelegd, en nog wat gelezen, en daarna weer verder gegaan. Zo rond een uur of 6 zijn we in Echtenerbrug aangekomen, waar we eerst moesten tanken en water bij vullen. Volgens de dieselmeter was er bijna nog geen diesel op, maar dat kwam omdat de tank 400 liter groot is. Uiteindelijk hadden we 45 liter diesel opgemaakt. Daarna moest er nog even water worden bijgevuld, maar dat zou naar ons idee niet zoveel moeten zijn, omdat we gister in Langweer nog hadden bijgevuld. De man van de Merenpoort had de slang in de tank gedaan, en Dianne had de kraan open gedaan, en toen was het wachten. Het duurde nogal, en de man van de Merenpoort zei al dat we nog behoorlijk gedronken hadden vandaag. Uiteindelijk ging hij nog weg om een andere klant te helpen, en toen keken we naar de slang, maar daar kwam helemaal geen water uit! De kraan was afgesloten. Uiteindelijk hoefde er maar iets water bij.

Wij gaan straks even iets eten in Echtenerbrug, en mocht er nog wat bijzonders gebeuren, dan zetten we morgen nog wel weer een stukje op de pagina.

Groetjes uit Friesland van Dianne en Bert.

De musjes eten in Balk mee van je tosti.
De musjes eten in Balk mee van je tosti.
Dianne aan het roer.
Dianne aan het roer.
De Rianne bij het tankstation.
De Rianne bij het tankstation.
En de eindbestemming.
En de eindbestemming.

Verslag van 2 juni

Vanochtend was het minder weer. Toen we uit Langweer wegvaarden was het nog droog, maar toen we op de Langweerder Wielen voor anker lagen, begon het te regenen. Na een tijdje te hebben gedobbert zijn we verder gevaren. De reis ging vandaag naar Sloten.

Toen we in Sloten aankwamen, begon het net weer een beetje droog te worden. Ook hier was het weer rustig in de jachthaven, plek genoeg. Iemand probeerde nog een twaalf en half meter lang motorjacht in een box van ongeveer 3m50 te leggen, en dat lukte wel aardig, hij zat er klem tussen.

Tegen de avond zijn we Sloten in gelopen, en hebben wat gegeten bij de “ZevenWouden”. Daarna zijn we teruggegaan naar de boot, waar we nog een potje gekaart hebben. Dianne was de grote winnaar.

Groetjes Dianne en Bert.

De molen van Sloten.
De molen van Sloten.
Nog een plaatje van Sloten.
Nog een plaatje van Sloten.
De Rianne in de jachthaven van Sloten.
De Rianne in de jachthaven van Sloten.
En natuurlijk weer de plek waar we liggen.
En natuurlijk weer de plek waar we liggen.

Verslag van 1 juni

Vanochtend zijn we uit de Workummer Jachthaven vertrokken, richting het Groote Gaastmeer waar we ons ontbijt hebben genuttigd, en van het mooie weer hebben genoten. De voorspellingen waren niet zo geweldig, maar het was mooi weer. Daarna zijn we verder gevaren, richting Langweer. Op het water was het nu wel heel erg rustig, afgezien van wat beroepsvaart.

In de jachthaven van Menno Sappé in Langweer was het ook erg rustig, dus plek zat. Af en toe kwamen er nog wat boten binnen, maar de haven bleef voor het grootste gedeelte leeg. De mooie rode berenboot, het Havenkantoor van Menno, werd gerestaureerd. Het was waarschijnlijk te rustig voor de toespraak van de havenmeester, want hij heeft die niet gehouden.

’s Avonds zijn we een hapje gaan eten bij eetcafé Huub, en hebben we nog mooi op het dek gezeten, en zitten kijken naar een paar fransen die hun boot probeerden vast te leggen, wat ze zeker een half uur gekost heeft, voordat ie goed lag.

Groetjes maar weer, en tot morgen!

De Rianne in de haven van Menno Sappé.
De Rianne in de haven van Menno Sappé.
Het havenkantoor.
Het havenkantoor.
En de plek waar we liggen.
En de plek waar we liggen.