Op naar Heeg

Vannacht had Henk nog wat last van een lantaarnpaal vlak bij zijn raampje in de boot. Hij is nog creatief geweest, zodat hij geen last meer had van het licht. Vanochtend weer het normale ochtendritueel, douchen. Dat is hier bij Galamadammen wel een beetje beperkt, en staan een paar containers met douches erin. Op zich prima voor elkaar, maar het ziet er allemaal wat rommelig uit, en er is weinig ruimte om je aan te kleden. Hier bij het hotel kun je ’s avonds doorgeven wat voor broodjes je wil hebben, deze kun je de ’s ochtends ophalen. Dat was prima geregeld, we hebben weer lekker achter op de boot gezeten te ontbijten. Het weer blijft uitermate mooi.

Het is dan al zo weer laat, en rond 11:30 vertrekken we richting Heeg. Een makkelijke tocht, we moeten over de Fluessen en over het Heegermeer, en dan zijn we er al. Het is best rustig op het water, te weinig wind voor de zeilers waarschijnlijk. We komen mooi op tijd aan in Heeg, zo rond 12:45, en zien een heel mooi plekje in de hoek waar we voorgaande jaren ook al eens hebben gelegen. Maar er is nog een andere boot bezig om aan te gaan leggen. Het is wat onduidelijk waar hij precies wil gaan liggen, dus we wachten even af. Op een gegeven moment blijkt dat hij in de hoek wil gaan liggen. Jammer, dus wij gaan richting een plek er naast. Dan zien we dat de boot toch niet in de hoek gaat, maar in de box er naast, dat komt mooi uit, dus wij gaan in de hoek liggen. We kunnen direct naast de boot al in de schaduw zitten van de bomen die er staan, en waarschijnlijk ligt de boot in de loop van de middag ook wel in de schaduw. Dat is met dit weer wel lekker.

We zitten lekker aan de kant in de schaduw, drinken een bakje koffie met oranjekoek er bij. Daarna even melden bij de havenmeester, en we beginnen alvast aan een kleine versnapering. Dan nog even richting Heeg, winkeltjes kijken, en nog ergens wat drinken. Gijs, Bas en Pim gaan daarna richting het strandje bij de jachthaven (samen met Annelotte en Dianne) en gaan daar zwemmen. Henk en Bert blijven nog achter in Heeg, en drinken er nog één. Bij het strandje is het leuk zwemmen voor de jongens. We hebben om 18:00 gereserveerd voor het eten bij Lands Welvaeren, en voor dat we het weten is het al zo laat en gaan we die kant op. Ze hebben hier een nieuw concept, een soort mini proeverij. Je kunt twee hoofdgerechten uit kiezen, die krijg je dan samen (in gehalveerde portie) op één bord. Jammer, we waren hier eigenlijk anders gewend, dit valt een beetje tegen. Daarbij moeten we na het eten ook nog erg lang wachten voordat er iemand komt voor een toetje, zodat we maar besluiten om het te laten voor wat het is, en de liefhebbers een ijsje laten halen bij de kiosk aan de overkant.

Daarna weer terug richting de boot, waar uiteraard de hengel nog weer wordt uitgegooid, en waar nog goed wordt gevangen door Pim, Bas en Bert. Het schepnet moet er zelfs nog aan te pas komen. Rond een uur of tien hebben de meesten nog wel zin in een snackie, we lopen even Heeg in en halen bij de snackbar nog e.e.a. op. Daarna wordt er op de boot nog weer gekaart, en voor we het weten is het al weer tijd om richting de lakens te gaan.